V Česku narastá počet transgender žiakov. Podľa odborníčky je dôvodom aj vyššia informovanosť dospievajúcich o sexualite

02.10.2019 13:14

 


V Českej republike sa začína rozširovať západný trend, keď sa stále viac a viac žiakov už na základných školách hlási k transgenderizmu. To však vytvára množstvo praktických problémov školám, pretože legislatíva so zmenou pohlavia detí, či tretím pohlavím nepočíta. Upozorňuje na to Česká televízia.

Podľa vyjadrení odborníkov v oblasti sexuológie, počet transgender detí v posledných rokoch “určite narastá”. Začínajú sa tak objavovať problémy s oslovovaním takýchto žiakov, či s návštevou toaliet opačného pohlavia.

“Pacienti vo veku 15 až 19 rokov, ktorí navštívili našu sexuologickú ambulanciu pre nejasnosti v sexuálnej identite v rokoch 2010 až 2015, boli iba dvaja. Od roku 2016 ich zatiaľ evidujeme dvadsať, “povedala pre ČT sexuologička Helena Reguli z brnenskej Sexuologickej a psychiatrickej ambulancie.

Podľa nej tento jav súvisí aj s kultúrou, zvolňovaním hraníc medzi maskulinitou a feminitou. “Tiež rodičia možno viac počúvajú deti a pomáhajú im riešiť problémy, informovanosť dospievajúcich o sexualite je vyššia,” doplnila sexuologička Reguli.

“Pribúda ich, ten nárast je markantný. Za šesť rokov, čo som tu, ich počet narástol tak o 50 až 60 %, preto nových pacientov už odkláňame,” povedala pre televíziu zdravotná sestra z olomouckej psychiatricko-sexuologické ambulancie.

Jeden z absolventov istej priemyselnej strednej školy, ktorý sa od prvého ročníka rozhodol identifikovať ako dievča, v reportáži hovorí, že aj keď riaditeľovi predložil odporúčanie od sexuológa, bolo mu zakázané navštevovať ženské záchody. “Nosíte podprsenku… A chcete sa prezliekať pred chlapcami? Máte sukňu a pôjdete na pánske toalety?” Pýta sa v reportáži mladý absolvent s mužským hlasom, ktorý sa identifikuje ako Kamila.

“V praxi to prebiehalo tak, že mi vedenie povedalo, že som pre nich chlapec a nič také pre mňa robiť nebudú. Takže som musela obísť všetkých učiteľov. Tí mi povedali, že ma tak budú oslovovať, že im to nevadí, a chodila som na dámske záchody a nikomu to nevadilo. Po čase ma začali vnímať ako babu,” uviedol chlapec. “Bol to celkom masaker. Nemala som to komu povedať, tak som išla za češtinárkou. Tá ma podržala,“ opisuje svoju skúsenosť maturant “Kamila” z Južnej Moravy.

Opačnú skúsenosť má študentka “Jakub” z chemickej školy v Pardubiciach. So zmenou začala už na základnej škole. “Dostal som vlastný záchod aj vlastnú šatňu na prezliekanie a s chalanmi som cvičil úplne normálne. To isté na strednej škole, chodil som normálne na pánske WC, ako ostatní chlapci. Nikdy sa ani nestalo, že by sa učitelia preriekli a oslovili ma v ženskom rode,” popisuje svoju skúsenosť.


Vedenie školy sa údajne riadi podľa pohlavia, ktoré má žiak uvedené v občianskom preukaze. Úradná zmena pohlavia, teda úprava dokladov, je v Česku ale podmienená operáciou, vrátane sterilizácie. Lenže operatívnu zmenu pohlavných orgánov môžu podstúpiť transgender ľudia až po dovŕšení 18 rokov. Niektorí z nich navyše podľa organizácie Trans*parent operáciu podstúpiť nechcú. “Existujú trans ľudia, ktorí o operáciu nestoja, alebo ju zo zdravotných dôvodov podstúpiť nemôžu, ale požiadajú o ňu, aby úradné zmeny dosiahli,” vysvetľuje člen organizácie Jáchym Erben.

Dodnes neexistuje žiadna legislatíva, ktorou by sa školy v tejto súvislosti museli riadiť. “Školská legislatíva zmenu pohlavia nerieši. Spôsob oslovovanie, používanie toaliet, šatní a ďalšie praktické náležitosti je vždy potrebné riešiť po dohode so žiakom a tiež podľa konkrétnych podmienok danej školy,” uviedla pre ČT hovorkyňa ministerstva školstva Aneta Januárová.

Trend medzi študentami je v súčasnosti taký, že často čakajú, do 18. roku, aby mohli operáciu podstúpiť. Zvyčajne potom školu na rok prerušia. “Niektorí ukončia školu, idú na operáciu a potom zase nastúpia. Ja som sa rozhodla ísť až po škole,” hovorí Kamila.


Zdroj: https://www.hlavnespravy.sk/v-cesku-narasta-pocet-transgender-ziakov-podla-odbornicky-je-dovodom-aj-vyssia-informovanost-dospievajucich-o-sexualite/1902988